Pengikut

18 Oktober 2010

Bila orang lain yang tentukan jodoh kita (kisah benar)

kisah ini berlaku pada sepupu aku.. jeng..jeng..jeng... sebenarnya kan, bukanlah aku nak salahkan ibu bapa kalau diorang tentukan jodoh anak masing2... nak2 anak yg macam aku ni.. hehehe.. tapi biarlah anak tu pun suka dengan pilihan dia.. kalau tak suka, nanti bercerai berai kan susah...

1 minggu sebelum kejadian......

pakcik aku telefon kate ada org nak masuk meminang anak dara dia yakni sepupu aku yang bernama "A" ... agak terkejut jugak sebab selalu nya, benda2 hidup dan mati camni org akan bincang awal2.. bukan main terjah je.. pakcik aku memula tak bagi pihak lelaki tu datang sebab pakcik aku rasa macam tergesa2 n dia ada kerja luar... mcm mana kan.. pihak laki ni degil ketegaq nak jugak datang oklah pakcik aku beralah.. tapi dorang kate dengan niat nak ziarah je.... sebenarnya lelaki tu xbf si "A" dan "A" ni pun da ada Bf lain... sebabkan xbf tu mempunyai kerjaya yang tetap dan pandai mengambil hati org tua berbanding dengan dengan bf dia sekarang.. punca putus dengan xbf dia org ketiga.. tapi parents ni tak tau.... xbf ni pandai berkata2 jadik macik dan pakcik aku ni sangatlah tertarik dengan dia.... SAMBUNG...

mengikut sumber2 yang boleh dipercayai, Pakcik aku tanye "A" nak terima ke x.. kalau berat hati jgn terima... yang A ni kesian kan maknye sebab dah bersungguh2... sebabkan mak dah suka sangat dia pun ON je lah.. dalam hati tuhan je yg tau... emmm menangis je... tgk status dalam FB pun pasrah je memanjang.. kesian jugak aku tgk... tapi tulah.. "diluah mati mak, di telan mati bapak"

masa memula pakcik aku bgtau anak dia nak tunang, mak aku terkejut jugak.. macam rushing sangat.. kenape ntah nak cepat2.. pelik bin ajaib jugak... mak aku kate kitorang pergi tapi lambat sket dah ada program lain.. begitu jugalah dengan makcik2 aku yang lain....

hari kejadian... AHAD

kitorang ada order kuih "tepung bungkus" untuk majlis tu nanti.. pakcik aku bgtau pihak lelaki gerak pagi so dalam tghari tu nanti dorang sampai lah.. sebab johor ngan subang kan.. maybe dalam 3 jam la kot dia sampai.... bapak aku ada gotong royong, pastu ada kenduri kawen.... bekejar jugaklah... dalam kul 1.00 pakcik aku tepon dia tanye mana kuih tak sampai2 org sume da datang... huhuh kelam kabut kitorang nih..... bapak aku tak sempat makan masa gotong royong... punye la nak cepat nih sebab pikir kan org dah sampai....

ODW nak ke tempat kenduri kitorang terima mesej dari makcik kitorang dia kate ada berita gempar.... PEHH saspen nih!! kakak aku tanye ape dia??? dia kate majlis tak jadi...!!! OMG... wat hepennnn?? bedebar x kitorang?? huhuhu.... mak pun kate, pergi kenduri dulu la makan... kang pegi2 takde makanan pulak naye je.. da kelaparan pulak nanti..... kitorang pun sepanjang jalan tu macam2 benda pikir... kenape x jadik lah.. ada kemalangan ke ape ke kan.... tanye la macik aku nih... dia memang kate x jadik ... jadik yg pakcik aku kate sebelum ni hanyalah propa sahaje.. hehehe.. wat saspen jeee..... dh tu kakak aku ni wat2 la tanye si "A" ni.. rombongan da sampai ke.... pastu sepupu aku kate " guess what, u'll be suprise" OMG..OMG .... takmo citer pulak dah....

sampai je kat rumah tu, ada la makanan nyer... tapi takde la pulak rombongan pihak lelaki tu.... huhuhu apa yang berlaku???? tanyelah aku kepada si empunya badan.... dia kater, belah lelaki tak jadi datang, dia cancel dlam pukul 10 pagi hari kejadian... haishhh... sebab tak jadi sebab makcik2 yang belah laki tu cancel diorang salahkan pakcik dengan makcik aku kononnya macam mendesak sangat nak kawenkan anak dia dengan sepupu aku.... uhuhuhu.... tapi sepupu aku tu takdelah sedih pun... hehehe dia kate " sekurang2nya lepas ni mak dia takleh nak kate apa2 dah" betul jugak... anak da taknak tapi paksa2... kan dah jadi...... ermmm... kesian pun ada.. nak kate "LU KENA BEB" kat makcik aku pun ada jugak hehehe... jahat gila aku kan..... bila jadi macam ni, makcik aku akan membackup diri sendiri dan mengatakan kesilapan ini bukanlah darinyeee.... hehehe... biasalah manusia kan.... n makcik aku pun terus menreject peminangan ni jika pihak mereka datang kemudian hari nanti " NO MORE!!" hehehe.. mcm drama.. x sangka benda berlaku secara life dalam family aku ... :P

tulah... aku tau kalau family pilih tu mestilah yang terbaik untuk kita, TAPI kalau lelaki itu ialah XBF kiter, perlu ke kita terima dia kannnn... walaupun dia kukuh dari segi kewangan dan kerjaya, perangai cam haram jadah nak wat hapeeee!!!! tulah mak kite bukan tau pun reason kiter putus dengan xbf kite... huhuhuhu..

takpelah yg penting semua dah selesai.. nasib baik jadik sekarang.. buatnye masa nikah nanti lelaki tu x muncul, x ke naya.....

5 ulasan:

ease elle berkata...

errkkk...mcm ni pun ada...???

linda berkata...

hehehe.. tulah nak cakap lebey2 kang macik.. derhaka pulak nanti :P

naniE berkata...

tula pasal..haish..

Cik Suheela berkata...

Mcm kisah sy..mak tak tahu cerita sbnr..sibuk nk suruh sy berbaik baik dgn exbf..

Cik Suheela berkata...

Mcm kisah sy..mak tak tahu cerita sbnr..sibuk nk suruh sy berbaik baik dgn exbf..