Pengikut

05 September 2010

PERIBAHASA

hari ni mari kita belajar peribahasa... sebelum tu aku nak bgtau kenape agaknye peribahasa di cipta... tujuan dia utk beri pengajaran, memerli dengan menggunakan bahasa yang sangat halus dan bersopan... so org yang ditujukan tu akan terasa sakit dan makan dalam.. hehehe.... memang tertusuk di jantung ati lah.. aku amek peribahasa mengikut ape yang berlaku kat opis aku taw... hehehe...

1) Bagai getah dibawa ke semak maksudnya perkara yang semakin kusut dan susah utk diselesaikan... dah jadi makin rumit nih!!! huhuhu



2.Bagai jawi belang puntung: didahulukan dia menyepak, dikemudiankan dia menanduk. (belang puntung = merah kehitam-hitaman; jawi = lembu.) maksudnya Orang bodoh yang tidak dapat diajak berunding.huh!!!! ni da tahap bebal dah nih


3. Bagai kambing dimandikan pagi.maksudnya org yang taknak buat kerja... huh memberontak le pulak!!! huhuhu


4.Bagai melompati pagar tiga hasta: akan dilompati rendah, akan dilangkahi tinggi. maksudnya sesuatu keadaan yang menyebabkan serba salah .. saya bersimpati.....


5.Bagai menampung air dengan limas pesuk. (limas = takir; pesuk = berlubang.) maksudnya Tak dapat diberi ajaran atau nasihat. ini da kira bebal tahap kedua dah nih..


cukup la lima.... terasa tak korang ??? huhuhu...

SEKIAN TERIMA KASIHHH!!!!

Tiada ulasan: