Pengikut

30 Julai 2010

MLM- Macam La Menjadi!!!

tetiba aku terasa dengan tulisan MR. CONTENG2 pasal MLM.. huk.huk..

hehe comey tak gambar aku lukis hehehe!!!


sekarang dalam paper ni dah makin banyak cerita pasal MLM.. semua kene tipu ... artis pun kene... huhuhu sian dorang... termakan pujuk rayu nak jadik kaye...melabur taknak kalah ribu riban nyer duit... awal bulan pertama je dapat lepas tu angin2 pun takde lalu dah... TERMASUKLAH AKU!!! isk.. isk.. aku nih takde la labur puluh ribu... ribu je.. hehehe... aku dah kire2 lebih kurang dekat 4k kot aku rugi urmm nasib badan ...

KENANGAN LINDA DENGAN MLM

CERITA SATU
1st time aku terjebak dalam dunia MLM ni start aku kerja... pakcik aku dr kampung ajak aku join... maklumlan duit ada dalam tangan.... aku tak salahkan pakcik aku... aku masuk pun sebab pakcik aku sebab dia kate dia da dapat RM 600 .. huhuhu... company nih nama dia "gold bamboo" aku dengan selambernye mengeluarkan duit sebanyak RM 340.. pakcik aku kate, kalau masuk ni kene bukak giro islamic.. nak dijadikan citer hari senin aku pun pegi la bank nak bukak Giro Islamic dengan duit di tangan sebanyak rm 340.. masa dekat bank tu aku dengar la staff sana bercerita:

" ish macam manalah dorang ni leh kene tipu dengan company2 macam nih??terang2 lah nak makan duit org je.. haa kan da kene serbu dengan bank negara"

masa aku dengar tu... TUSSHH~~tertusuk dekat ati ku (terasa la) sebab aku baru nak bukak akaun nak masuk duit dekat GB tu.. huhuhu.. bila sampai turn aku , org bank tu cakap:

bank: adik ni nak bukak giro islamic nak masuk GB ke??
aku: eh! tak lah... saje nak bukak senang nak simpan duit (erk! kantoi la pulak!)
(masa ni tgh proses nak masukkan duit dalam bank dah)
bank: ooo .. emm takpelah kalau camtu bukan ape da ramai datang nak bukak akaun sebab nak masuk GB nih.. tapi tulah tgk ni hari ni masuk dalam paper GB kene serbu!! semua duit kene tarik ngan bank negara
aku: oo yekeee.. siannya doorang.. (duit akuuuuu~~~ isk! isk!)
(duit da masuk dalam akaun pakcik aku masa ni)


udahnye, sampai sekarang aku tak dapat pun pulangan daripada GB tu n duit yg aku bagi kat pakcik aku pun tak dapat2 hukk!! hukk!!! nasib baik pakcik!

CERITA DUA
memula mcm da serik .. upenye tak serik jugak linda nih... aku ni tak boleh digoda!! huhuhu ... org goda2 sket je aku da cair ermm.... satu hari aku ada kursus dekat luar so aku kene berkongsi bilik dengan seorang pegawai nih... memula ayat cantik arr. keje mcmmn? gaji cukup ke tak? lepas tu dia masuk jarum.. dia cakap dia dari NAILUHZ.. so dia pun ajak aku la join sekali duk bawah dia.. dia kate :
"kite bukan nak tarik org mcm org lain pastu kita bukan MLM main pakai sistem piramid tuu... huhuhu tak yah kuar modal banyak .. RM 60 utk jadi ahli seumur hidup n kalau nak serius modal dia RM 4k je.. itu kalau nak.. kalau taknak pun takpe.. jgn isau akak tolong adik!"

ermm dengan baik hatinya aku pun bagi la RM 60 tu kat dia... sebab aku dok pikir taknak join pun MLM dapat bneli barang pun da ok sebab barang2 dia terkenal jugakla... tak lama lepas tu dia tepon2 ajak pegi tempat dia n dengar talk... masa dengar talk tu, ayat manisss sangat!!!last2 aku pun tergoda!!! terkeluar lah duit ku sebanyak RM 3500.00 itu pun 700 duit aku yg lebih pinjam kat akak tu.. memula aku dapat la RM 300 bulan pertama, bulan kedua dapat RM 150 bulan ketiga tak dapat dah.. sebab nye aku malas nak carik org.. ari tu kate takyah tetibe kene carik jugak!! memula sorang pastu 5.. emph maleh aku!!! sampai la sekarang aku kene bayar hutang akak tu dan modal yg dikeluarkan hanya sia2.. sekarang hutang da tinggal RM 1000++ (da lama tak bayar hehehe)

CERITA KETIGA DAN TERAKHIR (aku tak mungkin terjebak lagi!)
setelah aku kecewa dengan dua syarikat tadi... aku memang agak berjaga2 bile ada org umpan nih... awal tahun 2010 lagi sekali aku di invite oleh pakcik aku (pakcik lain bukan yg GB tu) pakcik aku kate ini company baru, tak yah carik org, membantu sesama insan, ada tiga org je satu rangkaian... MODal dia RM 20 hengget je .. pulangan dia pulak akan dapat 5k.. huhuhu emm tak cair tapi setelah didesak takpelah RM 20 apelah sangat.. dia siap ada laman web lagi.. pakcik aku kate kalau duit masuk nanti dia akan hantar ke telefon kiter.. mak, ayah, adik aku semua terjebak nih!! hahaha !!
minggu pertama ..... takde
minggu kedua..... hampeh...
minggu ketiga.... ah ahaa ada mesej dari comp. tu! bagi password dengan website dia! jom kiter tgk... aku pun bukak la... banyak sangat term yg tak paham!! tgk dalam akaun .. eeehh ada lahhh da dapat duit..
akaun linda : RM 1.00
akaun mak: RM 0.50
akaun adik : RM 0.00
hahaha tergolak besaaaa!!! dah tu pulak duit kene tunggu RM 50 baru dia masukkan dalam akaun. huhu jenuh... udahnye sampai sekarang da tak dapat2 da mesej ni.. mak aku kate " PADANLA MODAL 20 HENGGET JE !! CEEHHHH!!!

lepas dari peristiwa2 di atas tu aku sangat berhati2 dan ingatkan diri sendiri taknak terjebak lagi walaupun ada sedara mara yang ajak. huhuhu... hari tu hampir terkena dengan kawan.. pandai dorang nih! mula2 ajak pegi minum... hari kedua belanja makan n sambil kate nak tunggu kawan...kawan datang... kawan tanye macam2 n kaitkan dengan produk yang dijual.. ckp pasal kelebihan join dorang.. pastu ajak pegi dengar talk... kalau setuju kene bayar lepas tu kene carik org pulak! naseb baik kali ni aku sampai banje makan je.. lepas dari tu, dia ajak gi mane pun aku taknak!!! hehehe nasib arr...

kesimpulannya di sini : berhati2 dengan MLM.. MLM tak salah tapi bila da banyak yang menipu tu yg salah!!! jgn cepat tergoda.. tetapkan iman.. tetapkan hati

*berbicara melalui pengalaman sendiri*

2 ulasan:

Joy Kalonas berkata...

setuju.. MLM tak salah, tapi ramai yang mempergunakan MLM, sampai dah tak tahu mana satu MLM yang betul.. senang cerita, MLM ni macam manusia.. ada manusia yg jujur, ada manusia yang bertopengkan *^%&#$#.. akibat sekolompok MLM yang menipu tu, abes semua MLM yang betul mendapat nama buruk..

linda berkata...

betul.. susah nak percaye syarikat MLM sekarang... lagi2 bile da terkene sendiri 2 - 3 kali nih.. huhuhu