Pengikut

12 Disember 2009

keresahan pekerja sambilan se-Malaysia

ya .... salam satu malaysia!!! huhuhu... sebelum aku memulakan tajuk entry aku kali ni.. aku nak cerite sket.. ari rabu lepas aku ikut mak aku pegi jamuan dekat imigresen.. jamuan perpisahan katenye... emm so aku ingat kan perpisahan pegawai2 ke sape la kan.. upenye sampai sana perpisahan utk Pekerja Tadbir Sambilan imigresen.. kontrak diorang tak sambung.. kire last sampaip 15 n 31 /12 nih.. huhuu kesiannyeee.... mula2 ingat sorang dua upenye.. 40 org... hah!!! 40 org??? ramai nyeee bia betul.. aku tanye dak yg duk sblh aku tu .. dia kater semua budak2 sambilan dekat bhg tu ditamatkan kontrak.. kire2 dalam 40 org... aduiii risau nye aku... hurrmm...
bukan setakat tu je ye kwn2... 200 org pekerja sambilan dekat imigresen tu tak disambung kontrak diaorang... alaaaamakkkk!!! takutnyeee!! kalau KKM wat cam tu , cemane lah agaknye nanti.. dah tu ada yg dah 13 taun keje pun kene tamat kontrak jugak!! huhuhu...

so kawan2 aku yang kat luar tu, jgn la korang anggap keje aku ni dah best sangat.. tak best mana sebab risiko nak kene buang tu tersangatlaahh tingginyeee.. nak2 ekonomi tgh turun naik sekarang nih... wat masa ni KKM ok lagi.. next year sape tau kan?? CUTI? 7 hari dalam setahun sanggup??? GAJI?? ikut hari, ko tak kerja jgn harapla kau nak dapat gaji ... kau kawen .. kau bersalin... makna nye memang cuti tanpa gaji laaa... dah tu kalau ko cuti lelama .. ingat bos nak kekalkan ko situ.. silap2 leh kene buang taw.. tapi ape yg wat aku bersyukur kat bhg aku ni.. bos2 kat sini ada hati perut lagi.. as human being... hurmm.. kalau staff sambilan bersalin takde pulak dorang mek org lain.. emm syukur sangat.. tempat lama? kene buang taw..

SERAP?? emm jangan harap n tak mungkin akan berlaku.. kat luar sana berlambak2 org mintak gune SPA.. keutamaan mestilah dekat diorang jugak kan... kiter takdek yg special... jgn tunggu bulan jatuh ke riba.. jgn harapkakn satu bende yg takkan berlaku... uurmmm..

Tiada ulasan: