Pengikut

14 Disember 2008

Los DaN FauN~~ the best film 2008

~~Hei~~yooo!!!
masa ari khamis ari tu aku mengalami satu tekanan mental sebab keje.. huhuhu.. ala2 over load la kann.. pastu member2 aku ajak la gi tgk wayang citer LOS DAN FAUN... aflin shauki nyer citer terbaru... tanpa berlengah lagi aku pun gi lahhh... dengan tujuan yg satu iaitu utk mereleasekan tensen(padahal ari jumaat tu aku da apply cuti.. kekekeke!!!!) kitorang pun gi lah beli tiket dengan segera ni takde toleh2 belakang dah!! wayang start kul 7.55 sempat la balik dulu wangi2.. hehe.. masuk je dalam panggung tunggu iklan yang amek masa sampai 20 minit tu... tibelah masanyee... JENG!!JENG!!JENG!!
start je citer dia aku senyum dulu.. los dan faun turun dari bas aku dah sengih (harap maklumnye sengih ngan seyum dua perkara berbeza~~) bile los dan faun start keje kat kedai tuuuuu... alaa yg tuu..tuuu... aku dah gelak sampai la bes citer... huhuhu.. tak tahan.. sampai terangkat kaki aku gelak.. peyshhh!!! lagi2 bile part serena myterina, boreback mountain n dkt retoran sebab dia sebut nama tempat aku keje... ngeh!!ngeh!! balik aku pun menstory la kat adek den yg memang kipas-susah-mati cerite2 afdlin shauki... hehehe da kompem la dia jeles sebab aku tgk dulu dari dia... hehehe...
ari ahad aku kuar ngan member skolah ex-johannian.. nak tgklahh wayang.. dorang ni bukan penggemar citer melayu cam aku.. sebab dorang kate citer melayu ni tak lama kuar tv.. emm tak kisah la masing2 ada pendapat masing2... dok tgh pilih2 tu.. dalam ati aku doa mintak2lah budak2 nak tgk citer los dan faun lagi sekali... huhuhu... hehehee.. doa aku dimakbulkan... aku pun tgklah los dan faun lagi sekali... hehehe biasalah tgk kali kedua aku da tau jalan citer kan.. org tak gelak aku da gelak dulu... huhuhu dorang pun heran asal aku gelak.. padahal lawak tak de lagik!!... masa tgh tgk tu aku jeling2jugaklaa kawan2 aku .. ermm rasenye diorang pun suka tgk kot.. kalau tak takde la tergelak tebahak2 kann... hehehee... lepas ni nak tgk lagik la .. nak kene beli DVD ni.. biler la citer ni nak kua dalam bentuk CD ehh??
p/s: adek aku nengok citer buli, buli balik, sumolah, baik punyer cilok sampai calar cd.. huhuhu..
sejujurnya aku memang sukeeeeeeeee sangat citer afdlin shauki... huhuhu... sukeee..sukee... citer dia ringan tak berat.. sangat seswai di tonton utk seisi kuarga!! heheehe

10 Disember 2008

OVer LOAd!!!

  • warrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!! tensi.. tensiiii.... penatttt... letihhhh... apa lagi sakit jiwa... sakit otak .. sakit mata....
  • warrrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh tensi.. tensiiii......... huukk..hukk... huukkk.. saya nak cuti ... tak kira nak cuti jugak.......
  • makin hari keje makin banyak.. ermm.. data belambak2 nak kene update.. emm..
  • p/s : kepada adik-adik yang sedang belajar, jgnlah pasang niat nak keje masa cuti sekolah.. bila dah keje nanti rasa lahh penangannyeee.. huhuhu... masa cuti sekolah rehatlah sepenuhnya!!!

13 Oktober 2008

DENgGi daN PenuruNan BErat BAdaN

masa raya ketiga aku kene demam panas.. tetibe jekk... pastu pegi la jumpa dr.. dr kate kalau tak kebah dalam masa tiga hari aku kene mek darah balik takut suspek denggii.. so dalam masa tiga hari takdela pulak aku berusaha nak sembuh sebab tekak takleh terima ape2.. kering je mulut huhuhu...

pastu hari yang keempat aku demam pun tibelahh... pegi la jumpa dr.. dr kater suoh datang esoknye pulak amek darah sekali lagi.. sekali lagi aku takde usaha ke arah penyembuhan sebab nak telan air pun tak lalu...

masuklah hari yang kelima aku demam.. dah amek darah segala bagai, aku pun kene masuk wad.. ingatkan sehonok upenye tidakkk!!! nak masuk air satu hal tangan aku da bengkak2, pastu kene mek darah pulak tiga kali sehari.. pastu tambah pulak ubat gastrik huhuhu sakitnye tu tuhan jek yang tau.. dala aku ni jenis tak tahan sakit... huhuhu...

nak baik punye pasal terpaksalah aku me''lalu''kan tekak yang tak lalu tu... sumbat la aku ni airla, 100+ laa.. sup ketam yang dulu sedap jadik tak sedap pun aku sumbat jugak sebabnye da tanak duduk wad.. tak sanggup oooo.... masuk ari yang ketiga duduk wad da leh kua dahhh.... YAHHOOOOOO!!!!! boleh balikk.... I'M FREEE!!!!!!!!!! huhuhu cam tu la perasaan aku bile dapat kua wad.. takde kesian2 dah dr ckp jek leh kua terus kemas2 tunggu bapak aku datang amek.. huhuhu...

sampai je kat umah, bende pertama yang aku carik ialah PENIMBANG BERAT... hehehe... timbang punye timbang jeng..jeng..jeng.. berat aku da turun jadik 73kg daripada 75 kg.. heheheh suke!! suke!! dulu kan main payah nak turun jadik 73 kg tu huh!! becinto dek non!! huhuhu.. aku rasa la sebab2 penurunan berat badan ialah kerana aku telah minum air lebih dari biasa 3 liter satu hari... kalau selalu nak minum abiskan setapaware tu berjinggut... huhuhu... sekarang ni kesan dari denggi tu, aku mesti nak minum air, kalau lapar jek nak minum... huhuhu berkesan sungguh...

ITULAH DIA PENANGAN DENGGI!!!

23 September 2008

selamat hari raya n happy holiday!!!

hai... its so long i din't update my blog!! looks like my blog da besawang.. speak about hari raya, i would to wish every body who view my blog, happy hari raya aidilfitri maaf zahir batin n sambutlah dengan penuh kesyukuran.. me n my family tak balik kg.. huhuhu sedihnye beraya berlima je.. thank god coz my aunts also tak pulang.. hehehhe... act., i have lost 5 kg in these month.. wahahahaha!!! i like!! ~~wink~~
all of u must be suprised why i speak in englishh... huahahahaha.... i've good reason on it!! hehhe.. tapi takleh bgtau nanti kene gelakkk...
this raya pun we are not going to make a kuih raya.. everything are sponsored.. banyak kuih free... hehehe... so tak payahlaa kiter nak wat kuih raya..

act after celebrate hari raya, i have a planned to take a vacation with all my family member's around kl. i da wat survey.. then i found 1 good place.. at PD name Eagle ranch. the place looks like cowboy town and the chalet too.. my father for sure will like it.. hehehe.... can't wait!! beshnye da lama tak bercuti!!! huhuhuhu...

okla tu jela.. babai

11 Ogos 2008

GEmUk.. GEM.. OOK.. FAT!!

emm sejak berat badan mencecah 77 kg berbanding dengan berat dulu (63 kg) secara tak langsung self esteem aku d menurun.. rasenye lama jugak la tak mek gamba walaupun dulu masa ngan kengkawan aku suka begambar.. waaaa!!! sedih nyeee... berat jugak rasenye.. huhuhu.. badan yang senang naik n susah nak turun mcm aku ni mengundang stress taw!! biler da stress tu taw2 je la kann.. huhuhu.. apa yg terjadi tu takyah citer la.. kalau semua bende dalam opis aku ni makanan, dah lama dahh!! kerusi tinggal roda jek..
KESAN-KESAN BERAT BADAN NAIK:
inilah kesan dari berat badan aku naik.. mai nak ceghita!!
1) semua baju2 aku (termasuk t-shirt, seluar treck, baju-baju kurung.. baju kurung taw bukan kebaya okeh!) da tak muat... huhuhu.... sedihnyee..
2) pipi den juge mengembang dengan jayenyee.... huhuhu.. memula tak sedar tapi setelah ditegur oleh sedara mara dan handai taulan baru tersedor... n biler mek gamba pipi lagi tinggi dari idung den!!!
3) lebih menyayat hati ialah, kerusi den kat opis yang beroda itew telah patah!!! waaaaaaaaa!!!!!!!! sedih gilee... bukan sekali tapi dua taw!!
cukupla aku bg tanda2 yang aku ni gemuk.. yang lain takyah laa semua itew hanya menyakitkan ati semata2... huhuhu
sebenarnye aku nak download gamba sebelum dan selepas.. tapi nanti la dulu .. huhuhu...
so ape langkah2 yang aku telah ambik?? jeng..jeng..jeng..
LANGKAH-LANGKAH YANG DIAMBIL:
1) JGN makan malam lepas pukul 7 malam.. inipun setelah dinasihatkan oleh dokto2 yang bertawliah.. hehehe...
2) makan biler lapa je.. kalau lapa sket takyah makan
3) sarapan makan cam raje, tengahari cam permaisuri n makan malam cam hamba abdi.. tau tak ape maksudnye... lu pikir la sendirik!!
4) disamping jgn lupe eksesais.. sket pung takpe!! wakakaka..
5) last but not least, makan fast food sekali dalam sebulan!! wah gitew!!!
boleh buat?? boleh kee??? bolehh la kalau aku kuat semangat.... hahahahahaa...
ADIOS!!

08 Julai 2008

KISAH KASSIH SAYANG

taking from my new friend..

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah. Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua.Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah."Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai."Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakangaku.Tiba-tiba! , adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut: "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagiperbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik.Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringikesakitan yang mencucuk-cucuk.Melihat keadaan itu, aku melaung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!""Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak."Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayahdan ibu. "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.Panggggg....sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis."Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!""Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak."Ka! kak perempuan...biarlah kakak yang berhenti." Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Diatas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat....."Kak...untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!""Pem! uda kampung?" bisikku. "Siapa?"Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni.Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Akucukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.
Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak takpeduli apa orang lain kata."Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia mengena! kan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak. Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanyadibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen.Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu. "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik.""Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannyaluka-luka."
Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan."Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya."Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan ! ; simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."Apalagi...aku menangis seperti selalu.Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik."Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik."Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada.""Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk."Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang ya! ng palinganda sayangi?"Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantasmenceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati."Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar.""Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.....
Posted by mohd ridzwan at 6:14 PM 0 comments
Labels:

carilah kecantikan sejati
Menginginkan kecantikan dan suka kepada kecantikan tidak menjadi satu kesalahan. Ia adalah fitrah semulajadi manusia. Semua orang, tidak kira yang cantik ataupun yang hodoh, sukakan kecantikan. Bukan itu sahaja, Tuhan yang kita sembah itu pun sangat cantik. Rasulullah s.a.w menegaskan dalam satu hadisnya, Allah itu indah dan suka pada keindahan. Keindahan Allah terletakpada sifat-sifat kesempurnaan-Nya.Allah juga cinta pada keindahan, sebab itulah Islam yang diturunkan oleh Allah untuk menjadi anutan manusia ini juga sangat indah. Dan salah satu ciri keindahan Islam ialah ajarannya sangat cocok dengan fitrah semula jadi manusia. Jika ada orang yang mengatakan Islam itu tidak indah, bukan Islam yang tidak indah tetapi jiwa orang itu yang tidak indah. Begitu jugalah dunia ciptaan Allah ini, ia juga sangat indah.Wanita juga adalah ciptaan Allah dan tentu sahaja wanita cantik. Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan pelbagai manusia, maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanita itu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya. Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendek kata kecantikan itu sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.Namun sebagai seorang Islam, kita tentulah ada kayu ukur tersendiri untuk menilai kecantikan. Kita tentunya mengukur kecantikan wanita mengikut kayu ukur Islam. Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian Islam adalah lebih hakiki dan abadi lagi. Misalnya, kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah, wajah itu lambat-laun akan dimakan usia. Itu hanya bersifat sementara. Apabila usia meningkat, kulit akan berkedut, tentulah wajah tidak cantik lagi. Jadi tentulah ini bukan ukuran kecantikan yang sejati dan abadi.Sebagai hamba Allah, kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai oleh- Nya lebih tepat dan betul. Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan budi pekerti ataupun akhlak. Kecantikan ini jika ada pada seseorang, lebih kekal. Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah. Kecantikan akhlak adalah satu yang abadi. Malah akhlak yang baik juga sangat disukai oleh hati manusia. Contohnya, kalaulah ada orang yang wajahnya sahaja cantik tetapi akhlaknya buruk, pasti dia akan dibenci.Ya, mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran yang cerdik. Nafsu menilai pada bentuk tubuh yang menarik. Tetapi hati pulamenilai kecantikan pada akhlak dan budi. Dan kecantikan akhlak ini lebih diterima oleh semua orang berbanding kecantikan wajah dan tubuh badan.Misalnya, orang jujur, siapa pun sukakannya. Semua orang sepakat menyayangi orang yang jujur. Sedangkan jika menurut ukuran rupa, dan fizikal, penilaian manusia tetap tidak sama.Macam-macam tafsiran boleh didapati. Jika ada yang meletakkan kecantikan pada hidung, ada pula yang menyatakan kecantikan terletak pada mata. Pepatah mengatakan, 'beauty is in the eye of beholder'. Sejajar dengan erti kecantikan yang hakiki, Rasulullah s.a.w juga telah pernah menegaskan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Wanita solehah ialah perhiasan rumah tangga, perhiasan masyarakat dan perhiasan negara justeru kecantikannya. Dan kecantikan ini memberi manfaat kepada semua orang. Jika ada ibu yang solehah, anak-anaknya tentu mendapat manfaat. Mereka akan terdidik dengan baik. Jika ada isteri yang solehah, suami pun akan mendapat manfaat.Sebaliknya, melalui pengalaman hidup, kita dapati ramai wanita cantik yang musnah dirinya dan memusnahkan orang lain. Kenapa terjadi demikian? Ada ungkapan yang berbunyi, 'kemusnahan akan menimpa jika wanita mula merasai dirinya cantik dan mempamerkan kecantikan'. Mungkin kenyataan ini ada benarnya. Tetapi hakikatnya, menurut Islam jika kecantikan tidak disertai iman yang kuat, maka itu akan menyebabkan pemiliknya akan hilang kawalandiri. Akibatnya ramai wanita cantik diperdayakan oleh syaitan untuk menggoda manusia melakukan kemungkaran.Lihatlah di sekeliling kita. Ini sudah menjadi sesuatu yang lumrah. Ramai wanita cantik telah diperalatkan ke arah aktiviti-aktiviti kemungkaran.Kecantikan mereka telah dieksploitasi oleh nafsu dan kepentingan duniawi semata-mata.Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikan itulah yang salah. Kata orang, wanita yang cantik jarang berakhlak. Umpama bunga yang cantik, jarang yang wangi. Tetapi kalau cantik dan berakhlak pula, inilah yang hebat. Umpama cantiknya wanita solehah pada zaman nabi seperti Siti Aishah r.a, Atikah binti Zaid dan lain-lain.Oleh itu dapatkanlah kecantikan sejati. Carilah wajah hati dan rupa budi yang menawan. Ingatlah bahawa kecantikan itu bermula dari dalam ke luar.Bukan sebaliknya. Oleh itu, pertama, tanamkan di dalam hati kita iman berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Kemudian iman inibuktikanlah dengan perbuatan yang baik. Jadi perkara kedua ialah susulilah iman itu dengan perbuatan yang baik. Atur kehidupan mengikut syariat atau peraturan Tuhan. Apabila iman ditanam, syariat ditegakkan, akan berbuahlahakhlak yang mulia. Wajah, perilaku dan peribadi kita akan nampak cantik sekali. Inilah yang dikatakan kecantikan yang hakiki. Biar buruk rupa, tapi jangan buruk perangai.Begitu juga, rambut yang dianggap sbg "mahkota wanita" itu hendaklah ditutup. Ini bukanlah bererti menutup kecantikan wanita. Kecantikan itutidak seluruhnya terletak pada rambut, hingga menutup rambut boleh menghilangkan kecantikan wanita. Ya, memang rambut mahkota wanita, justeru mahkotalah ia tidak boleh dipamerkan sesuka hati. Ratu hanya memakai mahkotadalam majlis-majlis tertentu, di hadapan orang-orang tertentu. Dia tidak memakai mahkotanya ke pasar, ke tempat-tempat awam kerana takut akan ada orang yang merompak atau mencurinya.Begitulah rambut kepada wanita, jika ia dianggap mahkota maka ia perlu disimpan dengan baik. Ditutup dengan kain yang sopan. Dan hanya dipamerkan kepada orang yang berhak yakni kepada suaminya. Tidak, kecantikan wanitatidak akan terlindung hanya dengan dia menutup tudungnya, kerana ada banyak kecantikan lagi yang boleh dipamerkannya. Misalnya, kecantikan tuturkata, tingkah laku dan budi pekerti.Bagaimana masih boleh kelihatan cantik walaupun telah menutup aurat? Seperti yang telah dikatakan tadi, jagalah hal-hal yang lain yang boleh dipamerkan. Misalnya, wajah kita biarlah bercahaya, pakaian kita kemas, muka kita bersihdan pandangan kita lembut. Bahagian muka dan tangan yang dibenarkan bolehlah dijaga dengan sebaik-baiknya. Begitu juga dengan kekemasan pakaian.Janganlah menutup aurat sahaja yg dpertahankan tetapi kebersihan dan kekemasannya diabaikan. Itu juga menjadi kewajipan. Walaupun anda tidak cantik tetapi ini tidaklah bermakna anda harus merasa malu. Ini kerana anda mesti punya kelebihan tersendiri yang boleh menarik hati orang lain kepada anda. Apakah kelebihan itu? Ya, anda sendiri mesti mengetahuinya dan itulah nanti yang anda perlu manfaat untuk membuang rasa malu tidak bertempat yang singgah di hati anda sekarang.Untuk mendapat kasih sayang, anda tidak perlu cantik. Tetapi apa yang penting ialah berikanlah kasih sayang. Jika anda mula memberi, insya-Allahakan anda akan menerimanya semula nanti. Rupa sesebuah keluarga bukanlah terletak hanya pada wajah anggota keluarga itu, tetapi yang lebih penting ialah pada akhlak dan kebaikannya. Anda tidak boleh mengubah wajah anda, tetapi anda boleh mengubah kelakuan anda. Dari buruk kepada baik, dari baik kepada yang lebih baik.Ramai orang yang mukanya buruk dan sederhana sahaja tetapi apabila kita dekati dan gauli, semakin hari semakin menawan pula. Sudah terlindunghidungnya yang pesek dek akhlaknya yang baik. Anda boleh menjadi orang itu. Dan percayalah anda akan disayangi bukan sahaja oleh keluarga anda dan orang lain bahkan Allah juga akan menyayangi anda. Burulah kecantikan yang sejati,kerana di situlah ketenangan dan kebahagiaan abadi......

Fide et labore

my mcd moment... sooo sweettt
this three guys call me miss 'gem' (stand for gemok!!)

me n my best buddy ''en fai in da house''


'' lepaking'' memang hobi kami!!!



inilah kengkawan yang tersayang.. yang tak basah dek hujan n tak lekang dek panas...


JUST For cuci-cuci mata... hehehe.. nice knowing you all..














primerian


ni gambar kitowang.. untuk tontonan umum.. hehehe.. jamuan perpisahan hazizi.





today bowink sangat.. then bos pun nggak ada so ape lagi kiter enjoy.. emm lama jugak aku tak masuk blog aku ni ingat da kene delete upenye idup lagi blog aku ni.. alhamdulillah.. aku nak citer sket pengalaman sepanjang keje kat primer ni.. kat sini sonok sangat.. bos baik, staff pun oke.. walaupun keje baru bape bulan nak tinggal pun sayang je rasanye.. tapi bile nengok kengkawan sorang2 da pegi (da dapat keje tetap) emm.. terasa la pulak.. alahai bile la agaknye turn aku ni... harap2 dapat jugakla keje dalam taun ni jugak..




dulu memula aku tak bape nak rapat sangat ngan staff2 kat sini.. selalu je kua ngan kengkawan lama yang kat personel tu... tapi da lelame tu tepikir jugak sampai bile tanak campur ngan budak2 kat opis ni padahal aku da tuka unit ni .. aku pun kene la mulakan dulu.. skang ni dah oke.. hehehe




ni aku ader masukkan gambar staff primer ni utk tontonan umum sejagat.. hehehe.. just for fun.. no heart feeling.. fide et labore primerian.. once u're primerian always primerian!! (minjam tagline SJI)








26 Mac 2008

kawann.. kawan...

emm bosannya... da keje elok pun bosan lagi.. aku ni tak tau la susah betul nak masuk ngan org.. da kej pat bulan pun tak dapat cari kawan lagi.. emm... ntahlaa.. aku ke yang sombong ar?? aku pun tak tau.. rasanye aku tak sombong pun tapi nape susah org nak masuk ngan akuu?? huhuhu.. sedihnyee...

aku bukan tak ingat kawan2 kat personel tu.. sebenarnye aku nak try sesuaikan diri dengan staff dekat BPKK nihh.. lagipun sian kat budak-budak tu.. da la jalan jauh pastu kene makan kat kantin.. selalu dorang makan kat dalam opis je.. tu yang aku tak turun makan ngan dorang tu... tula dia, tapi bila aku tak turun makan ngan budak2 sana, nak la gi makan ngan budak2 BPKK tapi dorang selalu tinggal aku.. kadang2 tak ajak pun aku makan.. tau2 je ilang... beh nak wat cemane... takpelah aku ni nampaknye nak kene cakap jugak... kalau tak sampai bila nak jadi cenggini... dok sorang2 rehat pun sorang2... hmmm~~~

12 Mac 2008

KoNvO.. KonVo.. KoNvo...

huargh... mengantuknye sayee ari ni... aku kalau bos takde memang malas nak wat keje ni haa.. da 3 hari masuk ari ni aku berilek-rilekkan jek... hehehe.. sangap-mangap tahap sengal.. aku saja je tulis blog nihh.. sempena nak ilangkan boring aku..

sekarang ni aku nak citer pasal konvokesyen UUM yang ke-..... heheh aku tak ingat... aku antara colan-colannyer.. cewah.. tak sabar sebenarnye nak naik pentas amik scroll tu.. last yang aku ingat aku naik pentas masa darjah enam kot dapat no 1.. hehehe.. pastu takde dahh.. da lama pulak tak rasa dihargai dalam belajar ni.. biapun pointer aku rendah.. huhuhu tak kira nak bangga jugak!! weekk~~~

tak sabar rasanye nak jumpe kengkawan(walaupun kengkawan aku da tak jd kengkawan.. paham?? paham?? tak paham sudah...) rindu sebenarnya kat kawan-kawan aku.. del, ila n ima.. kitorang dulu PINK PANTHER.. bukanlah sebab suka warna pink.. takde pun.. tapi sebab kitorang ader baju pink panther sesama.. so kadang2 kua pakai baju sama tu yg org panggey kiteorg pink panther tu.. teringat lak kat dorang sume.. ingat kenangan dolu2.. kitorang kat sana dulu agak gile jugak laa... selalu wat bende yang tak penah dipikir dek org lain.. bende yang paling syok kitorang wat.. wat video klip rossa (sumber ilham dari dak uitm) tapi kitorang nyer versi pompuan, pastu main hantu2, hehehe sian ila tekojut ngan muke aku yang macam antu.. pastu masa raya aji hehehe.. n then operasi pembaikan bilik air aras 2 blok D, masuk menari sempena semester akhir (walaupun aku ngan del keras cam kayu) .. semua kenangan yang best.. tapi kadang2 tak semestinya hidup kiter ni warna-warni je.. kadang terconteng jugak warna itam, kelabu taik hanjeng... selama 3 tahun aku berkawan ngan dak2 tu ader jugakla berape kali selisih faham.. walaupun aku ingat kitorang ni satu kepala, tapi sebenarnya tak jugak.. huhu sedihnye bila ingat bende-bende yang mcm tu... aku ni antara org yg susah sangat nak nangis antara kawan2 aku tu... tapi kalau bab kawan aku senang je nangis cume dorang je taktau bile masanye aku nangis.. pandai tak aku cover!!

sekarang ni sume da ader kehidupan masing2 walaupun tak sampai setahun lagi berpisah, rasa jugk indu kat dorang ni.. tapi taktau la kalau dorang indu ke tak kat aku, ingat ke tak.. kalau boleh masa konvo ni aku nak sgt jumpe ngan kawan2 aku nih, rasa macam dah tanak ingat dah bende yang jadi taun lepas, bialah sakit hati pun rasanye mcm tanak ingat.. sayang rasanye bila berkawan tapi berpisah cenggitu jek.... lagi sakit bile ader org yang mengata pasal kitorang.. sakit ati..

ima, ila n del... del aku tau la jugak cerite... sebab aku selalu contact dia.. ila.. tau la jugak sket2 tapi ima.... putus langsung tak dengar kabar berite... sunyi sepi... aku taktau la.. masa raya ari tu aderjugak aku nganta msg dekat dia n ila tapi yang balasnya ila.. ima tak balas.. memang betul la agaknye dia da tanak berkawan ngan aku lagi kot... tapi... ntahlah... susah nak ckp kan.. agaknye memang dia nak berkawan dalam masa tiga tahun je la kot.. lepas tiga tahun dah la kan.. tak penting pun yang penting masa belajar ader kwan... aku rasalah... tapi aku taktau la pulak ape sebenarnya yang dia pikir.. aku hilang BF takpe lagi jgn ilang kawan... dengar kate ima da tunang.. bagusla da selamat.. nanti cepat2la pulak naik pelamin.. amin...

aku taktau la kalau konvo ni mcm mana kan.. kalau jumpa nak ke tegur aku?? ntah2 dia wat bodo jek... emmm takpelah walau papepun aku tetap tegur dia.. nak jeling ke nak muntah kat depan aku tak kisah la janji aku dah tegur... del pulak tak dtg.. tak syok lah... tak sukanyee..............

ape2pun ntuk kengkawan aku, masa kiter dah sampai.. enjoy urself.. its our day!! dont ruin it.. berbaloi belajar tiga tahun penat2 duk dalam utan tu.. hehehe..

last but not least... happy convocation day 2008.... yeaaaaaaaa..........................

10 Mac 2008

yang dikendong tak dapat yang dikejar berciciran...

PRU dah pun selamat.. BN msh lagi jadi kerajaan pusat walaupun politik negara kiter seperti yang sedia maklum masih tekujat-tekujat lagi semua org.. hehhe.. lebih2 lagi pemimpin dan calon yang bertanding.. aku pun da jalankan tanggungjawab aku sebagai rakyat Malaysia.. hehehe cewahh!!!

apa yang aku nak kongsikan dekat sini cerite panas of the year... kemerosotan undi BN.. sapa yang harus dipersalahkan?? MT ke, pengikut ke, individu yang mengundi ke guane??? haaa... bende ni akan jadi hot story utk tahun 2008.. Pembangkang dapat tawan 5 Negeri tapi yang selebihnya BN lah kan.. tapi kalau kiter tengok, kebanyakkan negeri jatuh k tangan Pembangkang.. Paling mengejutkan bila Selangor n Pulau Pinang dapat kat pembangkang.. sape sangka... selama ni org asik ckp Kelantan ngan Terengganu jek.. skang ape dah jadi..

pd pendapat ak la kan, bende ni boleh jadi iktibar untuk BN.. ambik ni sebagai pengajaran yang bergune.. Kadang2 kiter jgn terlalu konfiden sebab kiter taktau apa yang org kat luar sana pikir.. kadang2 pemikiran kiter tak sama dengan org lain.. kiter rasa kiter betul tapi org kat luar tak semestinya pikir apa yg kiter pikir.. paham tak aku ckp.. heheheee...

aku sebagai rakyat Malaysia, aku rasa Paklah da buktikan yang dia memang nak bina satu kerajaan yang telus n jujur... inilah suara kiter yang sebnarnya.. inilah kejujuran yang Paklah da tunjukkan utk org Malaysia.. sepatutnya Ketelusan ni perlu ada ms tahun 1999 lagi.. korang tak pelik ke kenape masa tahun 1999 BN masih dapat 2/3 sedangkan isu tahun 1999 lagi panas dari sekarang?? haa... pelikkan... suara nilah yang patut ada masa tahun 1999 dulu.. bukan sekarang ni...

Aku memang harap semua org BN dapat ambil ni jadi pengajaran.. kite jgn suka pandang rendah kat pihak lawan kiter taktau kekuatan dia sebenarnya... so lepas ni kaji la balik apa kelemahan korang, kenape boleh jadi mcm ni, kenapa rakyat kurang undi korang... lagi satu jgn cume fokus utk satu negeri je.. fokus kat negeri-negeri lain jugak... ingat pepatah melayu :

YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDONG BERCICIRAN....

Lagi satu.. ade lagi sape kater da bes... hehehe... untuk penyokong-penyokong BN kat luar sana, jgn suka mengata org kalau kiter sendiri pun tak betul.. tgk diri sendiri dulu sebelum nak tgk org lain.. kiter ni Manusia yee... takde yang sempurna.. jgn la bila org da buruk kiter buruk kan lagi.. dan jgn pulak kiter ikut perangai yang buruk tu.. tunjukkan lah peribadi yang baik baru lah boelh pengaruh rakyat.. kiter sendiri pun perangai buruk kiter ckp kat org.. nampak sangat ckp tak serupe bikin.. hehehe...

Utk Paklah, sabar banyak2.. takpayahla nak letak jawatan.. baru lima tahun kan.. belum sampai 20 tahun lagi.. hehehe.. kira tahun 2004 tu anggaplah tahun percubaan.. ingat senang ke nak jadi PM korang ni punn... sabarlah.. Org BN pun sokong la siit korang nyer pemimpin.. belum ape2 lagi da menyerah kalah.. Kutuk sana- kutuk sini.. tak baik.. kalau bukan korang yang support parti korang sendiri sape lagik.. COBALAH UNTUK SETIA~~~

apa2pun tahniah la sebab masih berjaya jadi KERAJAAN MALAYSIA.. n sepanjang lima tahun ni banyak2kan muhasabah diri, cari kelemahan diri sendiri dan kelebihan pembangkang.. jangan asik nak tgk kelebihan diri sendiri sampai lupe nak tgk kelebihan org lain.. kurangkan kutuk mengutuk, jdlah org yang ckp serupe bikin bukan sebaliknyaa, Jgn berat sebelah walaupun lima negeri tu jth kt tangan pembangkang.. yang penting tingkatkan keselamatan kat malaysia ni yang dah berapa tak selamat... jgn bg negeri lain jatuh kat tgn DAP terutamanya.. Bahaya oooo...
kiter tgk pulak Pembangkang boleh tak tunaikan janji dia... kalau tak boleh bak kater Nabil (Raja Lawak 2) ah lu pikir la sendirik!!!

babaiii~~~~~~~~~

06 Mac 2008

marilah mari .. pegi mengundi..

haluuu.. welcome back.. hehehe.. aku nak mengambil kesempatan ni nak mengucapkan slamat mengundi kepada semua rakyat Malaysia.. pilihlah yang brkualiti, yang terbaik dan yang berdedikasi.. hehehe... aku bukannya nak skema2 kat sini tapi sebagai pengundi baru, aku mestilah nak yang terbaik.. dalam berita pun kate 40% pengundi tahun ni semuanya umur antara 24 tahun ke bawah.. maknenye termasuk aku sekali la tu... hehehe..



aku bangga sebenarnye dapat mengundi n tak sabar2 nak tunggu ari mengundi tu.. aku memang tak sokong mana2 parti tapi aku tgk dari sudut yang positif.. aku selalu tanye diri sendiri parti manalah yang aku nak ngundi ni nanti.. aku ada pandangan aku sendiri pasal pilihan raya, pasal politik pasal pemimpin..



pada aku pemimpin yang baik tak akan buat serangan peribadi dekat calon lain.. dan pemimpin yang baik juga kene kawal tingkah laku dan tindak tanduk anak buah dia.. dekat Malaysia ni ada 2 parti satu pro kerajaan satu lagi pro pembangkang.. kadang2 aku tgk macam2 cara yang dorang nak tarik undi.. pada aku cara yang salah bila wat perhimpunan haram.. salah tuu.. bukan mcm tu nak tunjuk protes kat government... benda tu nanti akan rugi kan diri sendiri.. kene tangkap marah... dah tu jgnla marah polis kalau tangkap sendiri cari pasal.. n lagi satu yang aku tak bape nak puas hati ni bila pemimpin tertinggi dah pesan jgn guna serangan peribadi dekat calon-calon lain tapi yang herannya anak buah dia langsung tanak dengar buat juga serangan peribadi tu... tah papentah... pemimpin tertinggi da ok anak buah pulak wat kepala sendiri.. yg lagi satu tu pepimpin yang suruh buat.. takde bezanye dorang nii.. tol tak??



pada aku la kan cara yang senang nak tarik undi cmni je.. tak kira la calon dr pembangkang atau kerajaan .. buat baik dengan kawasan setempat tak kira dorang tu idelogi politik yang mana.. tak payah wat perhimpunan tak payah nak buruk2 kan org lain.. jaga kebajikan dorang for sure dorang akan undi korang nyer... dah tu jgn la pulak bila da dapat jd calon tahun pertama n lima tahun kemudian lak baru nak tunjuk muka.. baik tak yah... hehehe... buat kerje buat la dengan ikhlas.. buat macam kiter keje makan gaji.. wat ari2 tak buat tak dapat gaji.. senang citer..

GET TO KNOW ME

Assalamualaikum warahmatullah....

this is my first post.. blog ni bukan blog utk tujuan komersil or apa2 cuma blog suka-suka aku saje.. btw boleh panggil aku linda je. Aku tak pandai sangat pasal penulisan ni that's why penulisan dalam blog ni hentam kromo je...huahuahua... kenapa nama blog ni SECRET??? hahaha sebab semua yang aku cerita ni adalah kenangan hidup aku yang orang lain tak tau dan pandangan aku sebagai manusia normal yang mempunyai pendapat dan pandangan masing2 tapi nak cerita dengan orang takut orang menyampahkan... dari aku pendam2 baik aku buat satu blog... pastu haa amek semua aku cerita dalam ni... nanti kalau dah tua2 boleh la view blog ni cewahh tgk balik apa yang aku tulis.. kan..kan..

aku ni orang yang selalu berfikiran positif dan selalu je ada satu anggapan yang semua manusia ni baik.. hahahhaha jadi bila ada yg jahat aku akan fikir kenapa kena jadi macam tu... biar betul dia boleh buat macam tu.. gitu laa hahaha... terukkan... tapi bila aku dah fikir org tu jahat , aku akan fikir dia  nimemang jahat laaah.. buat baik  mcm mana pun aku tetap akan fikir dia jahat bak kata pepatah " ada udang disebalik batu" hihihi maapla ye

aku pun ada cita-cita dan angan2 tinggi  jugak...


  • Lepas graduate nak kerja terus taknak menganggur 
  • nak kerja tetap  senang citer nak kerja kerajaan la hahahhaa
  • nak ada harta sendiri 
  • nak beli rumah
  • nak sambung belajar lagi 
  • nak kawen of course... kalau berjodoh insya allah... 
  • nak bercuti dekat luar negara cececeeeehh
tu lah serba sedikit pasal diri aku sendiri... hehehe hope kalau ada sesiapa yang sudi membaca blog ni mana la tau teeerrbukak ke kan.. selamat membaca ye n harap2 yang membaca tu tak kena migrain hahahha.. key bai!!